I Prinsessegårdene arbejder vi meget med det enkelte barns sprogudvikling, uanset om barnet er nået langt på sin sproglige rejse, eller stadig har et stykke vej at gå, og uanset om barnet har et sprog eller flere sprog (hvis man vil læse mere om flersprogede børn, kan man læse mere her: https://emu.dk/dagtilbud/forskning-og-viden/tosprogede-boern?b=t436-n11492-t4316
Vi har fokus på sprogudvikling i vores aktiviteter, som er planlagt ud fra vores handleplaner (som er baseret på børnenes trivselsvurderinger og sprogvurderinger), men også i vores rutiner og hverdagssamtaler, gennem hele dagen. Det kan man læse mere om det her: https://videnomlaesning.dk/media/1995/vejledning-til-sproggaven.pdf og her: https://emu.dk/dagtilbud/forskning-og-viden/samtaler-i-hverdagen?b=t436-n11492-t4316
I arbejdet med børns sprogudvikling, er forældrene vores vigtigste samarbejdspartnere. Hvis man vil læse mere om forældresamarbejde kan man læse mere her (teksterne findes på forskellige sprog): https://emu.dk/dagtilbud/forskning-og-viden/foraeldresamarbejde?b=t436-n11492
Vi arbejder gerne ud fra sproglige temaer, når vi planlægger vores aktiviteter. Hvis man vil læse mere om tematisk sprogarbejde og dialogisk læsning, kan man læse mere her: https://emu.dk/dagtilbud/forskning-og-viden/dialogisk-laesning?b=t436-n11492-t4316 , https://emu.dk/dagtilbud/forskning-og-viden/tematisk-sprogarbejde?b=t436-n11492-t4316 og her: https://laeseleg.dk/gode-raad-til-foraeldre/
Link til Læreplan om "kommunikation og sprog"