Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kommunikation og Sprog

I Prinsessegårdene arbejder vi meget med det enkelte barns sprogudvikling, uanset om barnet er nået langt på sin sproglige rejse, eller stadig har et stykke vej at gå, og uanset om barnet har et sprog eller flere sprog.

Hvis man vil læse mere om flersprogede børn, kan man læse mere i: Styrelsen for undervisning og kvalitets' sprogpakke (der er på dansk, arabisk, engelsk, polsk, rumænsk, somali, thai, tyrkisk, urdu & vietnamesisk)

Vi har fokus på sprogudvikling i vores aktiviteter, som er planlagt ud fra vores handleplaner (som er baseret på børnenes trivselsvurderinger og sprogvurderinger), men også i vores rutiner og hverdagssamtaler, gennem hele dagen. Du kan man læse mere vores daglige sprogarbejder i: Styrelsen for undervisning og kvalitets' side om samtaler i hverdagen

I arbejdet med børns sprogudvikling, er forældrene vores vigtigste samarbejdspartnere. Hvis man vil læse mere om forældresamarbejde & sprog kan man læse mere i: Styrelsen for undervisning og kvalitets' side om forældresamarbejde

Vi arbejder gerne ud fra sproglige temaer, når vi planlægger vores aktiviteter. Hvis man vil læse mere om tematisk sprogarbejde på Styrelsen for undervisning og kvalitets' side om tematisk sprogarbejde og om dialogisk læsning: Fredensborg Kommunes vejledning i udvidet dialogisk læsning, Mary Fonden om læseleg og på Styrelsen for undervisning og kvalitets' side om dialogisk læsning

Du kan læse mere om læreplanstemaet kommunikation og sprog i Børne­ og Socialministeriets beskrivelse af den styrkede læreplan på side 40

Du kan læse mere om hvordan vi arbejder med sprog i Pædagogisk læreplan for Margrethegården i afsnittet om kommunikation og sprog på side 33